zondag 24 juli 2011

TomTec 7" Android 2.2 tablet: goedkoop speeltje voor geeks [Update]

Ik heb me op vrijdag 22 juli j.l. de stoute schoenen aangetrokken en heb me zo'n spotgoedkoop TomTec 7" Android 2.2 tablet bij de speelgoed winkelketen Bart Smit gekocht. En ik ben er razend enthousiast over!

Voor het bedrag van € 100,-- mag je uiteraard niet te veel verwachten en er ontbreken dan ook een aantal essentiële functies aan.

  • Geen G3 of ander mobiel netwerk;
  • geen Bluetooth;
  • geen DVI;
  • slechts één camera aan de voorkant.
 Afbeelding 1:Standaard homescreen

    Om iets zinnigs met het tablet te kunnen doen, heb je dus altijd een WiFi verbinding nodig en als er in je stad of dorp geen dekkende (open) WiFi aanbieders zijn (zoals hier in Maastricht) heb je dus best een probleem :-/

    Echter voor thuisgebruik en wat met Android 2.2 te klooien, is dit zeker een snoepje van een toestel. Ik ben er in ieder geval ontzettend blij mee ;-)

    Als verstokte GNU/Linux gebruiker, voel ik mij meteen thuis op dit toestel, want Android is van Linux afgeleid en dat is goed te merken.

    Rooten maar!

    Op Androidworld kwam ik iemand tegen die razend enthousiast over de HcH Uberoid WM8650 1.3.0 HYBRiD HoneyCombMOD v6 FiNAL was. Hoewel ik nog een volledige Android maagd was, kon ik de verleiding niet weerstaan om hier eens mee aan de slag te gaan en ik heb er zeker geen spijt van ;-)

    Deze custom ROM verschaft toegang tot de officiële Market, voert een aantal optimalisaties toe (het tablet wordt veel responsiever en de batterij gaat een stuk langer mee). Levert root-access en een HoneyComb look alike (Android 3.x voor tablets) thema.

    Ik was erg blij dat BusyBox meegeleverd werd, nog de Android Terminal Emulator er aan toegevoegd, waardoor ik controle over het tablet heb.

    Afbeelding 2: Games bueraublad


    Micro SD-kaart.

    Ik heb uit de Android Market Place MSN Mercury Free geïnstalleerd, omdat ik met mijn vriend via MSN communiceer. Dit werkte in eerste instantie niet, omdat MSN Mercury Free een Micro SD-kaart eist.

    Ik had nog zo'n Micro SD-kaartje en het was een hele toer om het ding aan de praat te krijgen. Ik heb door de jaren heen geleerd, nogal voorzichtig met elektronica te zijn.

    Nadat ik de Micro-SD-kaart met veel geweld in de sleuf had gewurmd werkte hij pas.

    Aansluitingen.

    Hoewel het tablet een aantal voorzieningen mist, wordt er een "USB Dongle" meegeleverd, met een reguliere USB, een mini-USB en RJ45 aansluiting. Dit werkt formidabel, zo heb ik mijn draadloze USB toetsenbord- en muis-set er op aangesloten en dit werkte zonder enig probleem. Ook werden de schijven herkend, nadat ik de USB kabel op een van mijn GNU/Linux machines had aangesloten. Het kopiëren van bestanden vanaf het GNU/Linux werkstation, naar het tablet, was dus een fluitje van een cent.

     Afbeelding 3: extras bureaublad

    Conclusie.


    Het TomTec 7" Android 2.2 tablet, dat voor € 99,99 door Bart Smit wordt aangeboden is ongeschikt voor de veeleisende eindgebruiker, voor de geek die wat met Android wil klooien is het echter het snoepje van de week.

    I Love it :-p

    Met dank aan de redactie van Linux Magazine, die mijn interesse voor Android heeft gewekt, in hun Android  Programmeer Workshop van de afgelopen maanden.

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten