maandag 6 augustus 2012

Ontgrendelde HUAWEI E160 3g dongel op TomTech Ultimate 10 Tablet


Inleiding.

Een aantal jaren geleden sloot ik bij KPN een overeenkomst voor een Internet verbinding af, waarbij ik een HUAWEI E160 dongel voor de introductieprijs van € 50,-- kon kopen, zodat ik onderweg Mobiel Internet toegang had.

Op een of andere manier heb ik hier nooit meer iets van gehoord en heb gelukkig sinds meer dan een jaar een aansluiting bij Ziggo.

Nadat de prepaid € 15,-- op de dongel opgebruikt waren, werd het ding min of meer waardeloos, maar iets vertelde me, dat ik de dongel niet moest weggooien, wellicht zou het later nog nuttig kunnen zijn, of kon ik er eventueel iemand anders een plezier mee doen.

En of hij nuttig is geworden!

Ontgrendelen (SIM-lock vrij maken).

Veel GSM's en 3g MODEM's zijn voorzien van een SIM-lock, waardoor deze slechts bruikbaar is bij een carrier (aanbieder). Een Vodafone pre-paid SIM in een KPN SIM-locked toestel is dus onmogelijk.

Om de monopoly positie te blokkeren heeft de mededingingsautoriteit gelukkig beslist dat na een jaar ieder apparaat ontgrendeld kan worden. Dit ontgrendelen, kun je tegen betaling in diverse telefoon-shops laten doen, of je kan het ook gratis zelf doen. Ik heb voor het laatste gekozen.

Het ontgrendelen heb ik via deze site gedaan, kosten: € 0,-- en gewoon lekker in mijn eigen huiskamer ;-)



GNU/Linux.

In de beschrijving op de site wordt er van uit gegaan dat je Windows als besturingssysteem gebruikt. Dit was op dat moment niet het geval in mijn situatie. Ik heb dit:
Or through program HyperTerminal (C: \Program Files \Windows NT). To unblock the modem. AT^CARDLOCK = " ".
opgelost door Minicom te installeren en van daaruit de Hayes (AT) commando's in te voeren.

AldiTalk.

Ik heb reeds jaren een prepaid SIM kaartje van AldiTalk in mijn ontgrendelde GSM en deze heb ik in de inmiddels ontgrendelde dongel gestopt, die ik vervolgens op mijn Ubuntu laptop heb aangesloten en tegen mijn verwachting in, werkte dit perfect.

Mobiel Internet.

Het voordeel van de dongel die hier in principe voor oud vuil lag, is dat hij nadat ik hem op mijn TomTech Ultimate 10 ICS Tablet had aangesloten en het Tablet opnieuw had opgestart, direct herkent werd en er zonder tussenkomst van mijzelf meteen een verbinding werd gemaakt.

Dit betekent, dat ik van nu af aan onderweg, in de bus gebruik kan maken van Mobiel Internet op mijn Tablet, dat ik vrijwel overal met me meesleep. In principe kan ik nu mijn mijn goedkope Bart Smit Tablet het zelfde als met de dubbel zo dure Samsung Galaxy Tab 10.1 :-D

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen