donderdag 17 maart 2011

Hoe @linuxmagnl mij hielp


In 1983 startte ik mijn eerste computer experiment op een Philips NMS8220 MSX2 computer, simpelweg uit nieuwsgierigheid, maar het liep al snel uit de hand, omdat je een dergelijke machine zelf moest "programmeren" en tegen alle verwachtingen in lukte mij dat aardig.

De MSX werd opgevolgd door een Commodore-Amiga en Bondwell 38XT. Effin, het was duidelijk dat ik inmiddels een geek was geworden en de gekste dingen met computers uit spookte. Zo genoot ik inmiddels bekendheid als een zeer betrouwbare en behulpzame Sysop (Systeembeheerder van een Bulletin Board Systeem) en ook dat liep behoorlijk uit de hand, want ik heb veel Sysops in regio Limburg "onderwezen" en geholpen met het opzetten van hun Echomail en File-echo netwerken.

Zo rond 1999 had ik genoeg van het suffe Microsoft Windows en kocht SuSE Linux 6.1 en hoewel er een fantastisch (Engels talig) handboek bij werd geleverd, was ik er toch een beetje bang van.

Maar toen kwam het voortreffelijke Nederlandstalige Linux Magazine, dat ik trouw sinds #2 jaargang 1 lees.

Door het enthousiasme van de redacteurs in Linux Magazine NL, ben ik SuSE Linux uiteindelijk toch maar gaan installeren.

Later kwamen er nog speciale edities als "Linux Starter" en "Starten Met Linux" die ik ook iedere keer kocht. Dit waren "Speciale Edities" met een CD- of DVD-ROM set en een gedetailleerde beschrijving hoe een en ander werkt.

Maar OK, mijn "GNU/Linux gekte" is ergens in 2000 gestart met "Linux Magazine NL".

Dank aan iedereen die heeft bijgedragen ;-)

6 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marti,

    Leuk om je verhaal te leveren.

    Graag vul ik je verhaal aan met een kleine anecdote. Ik werd nl ergens in 2000 (weet de exacte datum niet meer) gebeld door een uitgever uit Haarlem met de vraag of er volgens mij een markt zou zijn voor een Linux blad in Nederland. Je kunt wel raden wat mijn antwoord was! De eerste 2 jaar heb ik met veel plezier diverse artikelen en columns voor LM geschreven. Ik wens je nog vele jaren plezier met Linux en andere open source zaken.

    Met vriendelijke groet,

    Jeroen Baten

    p.s. mijn eerste computer op school was een TRS-80. Mijn eerste eigen computer was een Acorn Atom. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat lief van je Jeroen!

    Ik heb me doodgeschaamd, omdat we hadden afgesproken dat ik het Ronald Mc Donalds huis in Houtem zou verzorgen. Ik was zo dom geweest om dit aan de Sociale Dienst te melden en vervolgens heeft mijn "contactpersoon" contact met jouw opgenomen - waar ik overigens woedend over was - Ik heb aangegeven dat dit een hobby en een soort van vrijwilligerswerk is. Niet meer en niet minder.

    Geweldig dat je ondank al dat reageert op mijn splinternieuwe blog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beetje hetzelfde als mij. Ook begonnen met de MSX, waarna een aantal jaren later Windows in beeld kwam. Maar op mijn school werd er door 1 docent toen al Linux gepropagendeert. Dus maar in 1999 een Slackware cd aangeschaft.
    Snapte er niks van, maar via Redhat, Caldera, Mandrake, Suse nu al jaren aanbeland bij Gentoo (werkplek) en Debian (servers). Linux Magazine heeft mijn enthousiasme voor Linux ook altijd aan weten te wakkeren.
    Tegenwoordig helemaal weg van Nagios en pFSense. Wat is de OpenSource wereld toch mooi :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartelijk dank voor je reactie FMFREAK,

    Wat grappig, Gentoo word mijn volgende "project". Momenteel probeer ik Kubuntu te promoten, omdat ik denk dat dit een heel goed alternatief voor Windows 7 is, met Windows XP "overstappers" als doelgroep.

    Zelf ben ik toe aan een nieuwe uitdaging, want de huidige main stream GNU/Linux distro's zijn een beetje saai, na mijn mening. Het is een kwestie van op knopjes klikken en wat gegevens invoeren in tekst velden.

    Het installeren van een GNU/Linux distributie is een saaie routine zaak geworden, no more Fun :-)

    Ik heb reeds delen van het Gentoo handboek gelezen en niet dat er echt iets nieuws in staat, been there done that, maar Gentoo geeft je alle vrijheid.

    De Free en Open Source Software gemeenschap is een gezellige club. Vaak zijn we het oneens met elkaar, met de nodige flamewars als gevolg, maar diep in ons hart houden we allemaal van elkaar ;-)

    Love, Peace and GNU/Linux!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Graag gedaan. En mocht je vragen hebben over Gentoo. Stel ze gerust: en dan iets met gmail.com :) Zo hoort dat namelijk in de Open Source wereld.

    BeantwoordenVerwijderen