zaterdag 2 april 2011

Hoe @linuxmagnl mij hielp, deel 2

In eerste instantie hielp de redactie van het Nederlandse (HUB's) Linux Magazine mij dus over mijn angst heen om GNU/Linux ook daadwerkelijk te installeren. Echter tijdens de eerste installatie, was ik al diep onder de indruk.

Het gegeven dat er een volledige gratis C compiler (gcc) en de nodige ontwikkel hulpmiddelen werd geïnstalleerd, was voor mij al reden genoeg om helemaal verliefd te worden op "Linux".

Ik had eerder onder MS-DOS flink geïnvesteerd in programmeer omgevingen als QuickBASIC 4.5, QuickPASCAL en Quik C. En vooral dat laatste (Quick C) was een volstrekte ramp. De meegeleverde C library was namelijk na mijn idee een volstrekt onbruikbaar monster.

Helaas waren er in het begin wat problemen, omdat ik (zoals de meeste overstappers) nog last had van de Windows gebruikers mindset. Zo begreep ik niet dat het "not done" is om voortdurend een root shell open te hebben staan en daar maar van  alles als root op te starten.

Trots stuurde ik mijn Samba script naar de redactie, waar ik geen enkele reactie op kreeg. Of toch wel?

Ja hoor! maanden later werd ik (niet persoonlijk) op een nette manier op de vingers getikt en kreeg ik heropvoeding via de Geek Pages. Mijn naam werd niet genoemd, maar het artikel had een "wie de schoen past, trekt hem aan" effect. Ik realiseerde mij dat dit opbouwende kritiek op mijn debiele Samba shell script was en mijn domme "I'm root" incompetentie.

Ik heb HUB's Linux Magazine 10 jaar lang trouw via losse verkoop gekocht en het jubileum nummer heeft mij ertoe bewogen om "De overstap te wagen".

Linux Magazine heeft mij net dat duwtje in de rug gegeven dat ik nodig had.

Als Nederlandse GNU/Linux gebruiker en geek, heeft HUB's Linux Magazine zoveel meerwaarde. Het is momenteel het enige Nederlandstalige computer tijdschrift, dat niet "onder mijn niveau" is.

Hartelijk dank aan alle redacteurs (ook in het verleden).

Linux Magazine, dat gun je jezelf!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen