donderdag 19 juli 2012

Een week met TomTec Ultimate 10 Android ICS 4.0.3 Tablet

Officiële afbeelding van het Bart Smit TomTec Ultimate 10 Tablet

Inleiding.

Zoals iedere oplettende lezer van deze blog al door  had, zat ik al maanden te watertanden over het Bart Smit TomTec Ultimate 10 tablet, dat eerder mijn broer GL1MST en schoonzus Marij kochten.

Dit tablet werd oorspronkelijk geleverd met Android 2.3 (Gingerbread), maar een Nederlandse Tweaker heeft Android 4.0 (ICS = Ice-cream Sandwich) er op aan de praat gekregen.

Mijn model is reeds standaard voorzien van Android ICS 4.0.3.

Het Goede.

In vergelijking met mijn vorige tablet, de Bart Smit TomTec WM8650 7" is dit het neusje van de zalm. De afmeting is 9.7 inch en de CPU is een Cortex A8, geklokt op 1.2 Ghz, een GPU met 3D versnelling en 1 GiB DDR3 RAM. Daarnaast zijn er twee camera's, twee USB 2.0 poorten en een Micro HDMI poort. En ICS ziet er zeer aantrekkelijk (en dus) gelikt uit, vergelijking met Froyo (Android 2.2).

Het Slechte.

Op de met Gingerbread geleverde modellen van GL1MST en Marij, wordt Bluetooth ondersteund. Ik heb deze  (niet gedocumenteerde) feature in een of andere blog post gelezen en heb Bluetooth op GL1MST's toestel kunnen activeren, ook mijn broer Michel heeft Bluetooth op het toestel van zijn echtgenote Marij kunnen activeren. Op mijn ICS toestel lukt het echter voor geen meter, hoewel zelfs het Bluez framework wordt meegeleverd.

Geen idee wat hier gaande is, maar ik ga het zeker tot op de bodem uitzoeken, want ik wil mijn Samsung BT-3410 QWERTY domfoon via Bluetooth gebruiken om een DUN verbinding met het Tablet te maken ;-)

Het Afschuwelijke.

Ik wil zeker niet de indruk wekken dat de Bart Smit TomTec Ultimate 10 met Android ICS 4.0.3  een slecht tablet is. Voor dat geld krijg je namelijk het neusje van de zalm!

Helaas moet ik echter bekennen, dat ik zeer teleurgesteld ben, in de manier waarop het tablet met de HDMI uitgang om gaat. Het leek me een leuk idee om het Tablet via HDMI op mijn Samsung TV aan te sluiten, want dan kan je spelletjes lekker full screen op die grote TV doen en bestuur je de spellen met het tablet.

Helaas! Op het moment dat ik HDMI/DVI1 (het tablet) als beeldbron kies op mijn TV, valt het beeld op het tablet uit en wordt de besturing dus onwerkbaar, omdat je op het tablet niet meer kan zien, waar bijvoorbeeld de iconen staan.

Conclusie.

De Bart Smit TomTec Ultimate 10 is op zich een fantastisch tablet voor mensen met een laag budget, indien je echter meer te besteden hebt, lijkt mij een Samsung Galxy Tab 10x een betere keuze.

De onmogelijkheid om via Bluetooth een DUN verbinding tot stand te brengen (via een Bluetooth telefoon) en het uitvallen van het beeld op het tablet, indien er een HDMI verbinding met een monitor of TV tot stand wordt gebracht, zijn na mijn mening onacceptabel.

Voor wie niet al te hoge eisen stelt en gewoon een functioneel en betaalbaar tablet "voor op de bank" wilt hebben, is de Bart Smit TomTec Ultimate 10 echter zeker een goede keuze!

1 opmerking: